Mange sender dokumenter til kommunen via e-post. E-post er en usikker kanal fordi den kan hackes, e-poster kan stoppes i spamfilter eller ikke komme fram av andre årsaker. 
Ved å benytte tjenesten eDialog, kan du sende oss dokumenter på en sikker, kryptert måte.

Dokumentene sendes direkte til kommunens saksbehandlingssystem. Vi oppfordrer både privatpersoner og bedrifter til å benytte eDialog til å sende dokumenter trygt inn til oss!

Her finner du eDialog for Vefsn kommune.

For å bruke tjenesten, må du logge på/autentisere deg ved hjelp av ID-porten (MinID, BankID mv)

Når du har logget deg inn, fyller du ut skjemaet og laster opp dokumentet du vil sende oss (dokument må være i PDF-format).

Slik fyller du ut skjemaet:

  • Velg om du er privatperson/innbygger (fødselsnummer) eller om du representerer en virksomhet (organisasjonsnummer).
  • Obligatoriske felt er merket med * (rød stjerne)
  • Tittel:  Hvilket dokument du sender og gjerne saksnummeret hvis dette er kjent.
  • Kommentar:  Gi en god beskrivelse av forsendelsen din
  • Husk å laste opp relevante vedlegg som må være i PDF-format.
  • Klikk på "Send forsendelse" - forsendelsen blir kryptert og sendes direkte til vårt sak/arkivsystem. 
  • Du får kvittering med referansenummer på e-post.

Fordelene med eDialog er flere:

  • Det viktigste er selvsagt at dette er en sikker kanal.
  • Det gir en sikker identifikasjon av avsenderen.

Du skal ikke bruke eDialog hvis:

  • Kommunen har elektroniske skjemaer til formålet. Enkelte skjema er også på papir. Da må du skrive ut skjemaet, fylle det ut og sende det til kommunen i posten. Eller du kan skanne det og legge det ved eDialog.
  • Henvendelser som gjelder enkle spørsmål, på  e-post til post@vefsn.kommune.no