Rutinebeskrivelse - spesialpedagogisk hjelp i barnehage i Vefsn kommune

Formål og hensikt:

  • Å gi barnet tidlig hjelp og støtte i for eksempel språklige og sosiale ferdigheter.

  • Kommunen har plikt til å oppfylle retten til spesialpedagogisk hjelp, dette gjelder også for barn som ikke går i barnehage.

Lovgrunnlag:

  • Barnehageloven §§ 31-35

Ansvar:

  • Kommunen ved barnehagemyndighet

Saksgang

  1. Bekymringsfasen
    Barnehagen skal observere og fange opp behov hos barnet, og ha dialog med foreldrene. Viktig med god dokumentasjon. Mulighet for å drøfte med PPT, og/eller Barnehagens tverrfaglige ressursteam.
    NB! Husk samtykke fra foresatte, §32.
    Pedagogisk rapport barnehage

  1. Henvisning til PPT
    Barnehagen eller foresatte selv kan henvise.
    Henvisning sendes kommunen v/barnehagemyndighet, som videresender til PPT.
    Henvisningsskjema barnehage

  1. Sakkyndig vurdering
    PPT skal utrede barnets behov, og utarbeide sakkyndig vurdering. Denne skal munne ut i skriftlig tilråding.
    Barnehageloven §§ 33 og 34

  1. Tilråding sendes til:

  • Foresatte

  • Barnehagen

  • Kommunen ved barnehagemyndighet

  1. Kommunen v/barnehagemyndighet innhenter samtykke fra foresatte før vedtak kan fattes.
    Barnehageloven § 32
    Samtykkeskjema spesialpedagogisk hjelp PDF document ODT document

  2. Enkeltvedtak
    ​Kommunen v/barnehagemyndighet fatter vedtak, som sendes til:

  • Foresatte

  • Barnehagen

  • Leder for pedagogisk støttetjeneste

Barnehageloven §35
Leder for Pedagogisk støttetjeneste lager oversikt over hvem som skal gjennomføre hjelpen i den enkelte barnehage, og sender denne til kommunen v/barnehagemyndighet. 
Barnehagemyndigheten gir spesialpedagoger nødvendige tilganger i hver enkelt sak.
 

  1. Planlegging og gjennomføring
    Spesialpedagoger, eller den i barnehagen som skal utføre hjelpen, utarbeider IUP – individuell utviklingsplan. Denne planen skal gi en beskrivelse av hva hjelpen skal inneholde, hvordan arbeidet skal utføres og når timene skal gjennomføres.
    Individuell utviklingsplan for barnehagen (IUP).doc

  1. Evaluering – skal gjøres fortløpende i hele perioden som vedtaket gjelder.
    Det må vurderes, i samarbeid med foresatte, om det er behov for videre spesialpedagogisk hjelp, eller om barnet kan få en tilfredsstillende utvikling uten slik hjelp.
    Den som utfører hjelpen skal utarbeide en årsrapport som sendes til:

    • Foresatte

    • Barnehagene

    • PPT

    • Kommunen v/barnehagemyndighet

Barnehageloven §32

Årsrapport. Evaluering av spesialpedagogisk hjelp (mal).docx

  1. Behov for ny sakkyndig vurdering?
    Styrer i barnehagen er ansvarlig for å følge med på om sakkyndig vurdering går ut, og om det er behov for ny. Dersom det er behov for ny sakkyndig vurdering, må barnet henvises på nytt.
    NB! Krever nytt samtykke fra foresatte.

  1. Dersom pedagogisk støttetjeneste ikke har kapasitet til å gjennomføre vedtak, skal enhetsleder barnehage informeres.
    Enhetsleder går i dialog med den aktuelle barnehage om gjennomføring.

  1. Avslutning av sak
    En sak kan avsluttes etter vurdering i samarbeid mellom foresatte, spesialpedagog og barnehage. PPT kan kontaktes ved usikkerhet eller uenighet.
    Vanligvis fattes enkeltvedtak for ett barnehageår. Når dette året er ferdig, faller enkeltvedtaket bort. Hvis kommunen vurderer at det ikke er videre behov for spesialpedagogisk hjelp, avsluttes saken ved at det ikke fattes nytt enkeltvedtak.

  1. Klage
    Foresatte har rett til å klage på enkeltvedtak dersom de er uenige, dette følger av forvaltningsloven § 27

 

Veilederen Spesialpedagogisk hjelp | udir.no

 

  • Henvisninger til PPT kan gjøres gjennom hele året

  • Vedtak om spesialpedagogisk hjelp gjøres fortløpende etter hvert som sakkyndige vurderinger er gjort

  • Årsrapporter sendes barnehagemyndighet innen 15.06 hvert år