Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Omsorgsstønad

Generelt om tjenesten

Beskrivelse

En forutsetning for å motta omsorgsstønad er at omsorgsarbeidet foregår i eget hjem.

Vurderinger som legges til grunn for behandling av søknaden er om omsorgsarbeidet er særlig krevende, om det gjelder nødvendig omsorgsoppgaver, om omsorg fra søkeren er det beste for den som trenger hjelp, og kommunens ressurser.

I rundskrivet om omsorgsstønad er det beskrevet de kriteriene kommunen skal ta hensyn til i skjønnsutøvelsen.

Ingen har ubetinget rett til omsorgsstønad, men kommunen har plikt til å ha en slik ordning. Kommunen kan tilby andre tjenester for å dekke omsorgsbehovet.

Vefsn kommune krever at bruker søker om hjelpestønad før søknad om omsorgsstønad behandles. Kommunen reduserer omsorgsstønad ut ifra hjelpestønadens beløp.

Målgruppe

Personer med et særlig tyngende omsorgsarbeid i hjemmet.

Kriterier/vilkår

Du må ha et særlig tyngende omsorgsarbeid. Momenter som kan tas i betraktning, er:

  • om du arbeider mange timer pr. måned med omsorgsarbeid
  • om omsorgsarbeidet er mer fysisk eller psykisk belastende enn vanlig 
  • om omsorgsarbeidet innebærer mye nattarbeid eller avbrudd i nattesøvnen
  • om omsorgsarbeidet fører til sosial isolasjon og mangel på fritid 

Brosjyrer, dokumenter, kart og lignende

Hjelpetilbud i kommunen
aaa

Lover og forskrifter

Kommunen plikter å sørge for denne tjenesten. Det vil si at kommunen må bevilge midler til omsorgslønn på budsjettet. På den annen side vil den enkelte omsorgsyter ikke ha noen automatisk rett på å få omsorgslønn. Se helse- og omsorgstjenesteloven § 3-6 Kommunens ansvar overfor pårørende.

Lover

Forvaltningsloven
Helse- og omsorgstjenesteloven

Retningslinjer

Omsorgslønn (rundskriv)

___

Skjema

Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

Du kan kontakte kommunen for å få hjelp til å søke om omsorgslønn. Både omsorgsyter og den hjelpetrengende selv kan søke om omsorgslønn.

Skjema

Saksbehandling

Saksbehandling

Kommunen skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Deretter fattes det et vedtak. Vanligvis får du en begrunnelse samtidig med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å henvende deg til kommunen innen klagefristen for vedtaket utløper.

Saksbehandlingstid

Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan behandles innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.

Klagemulighet

Både omsorgsyter og den hjelpetrengende kan klage på avgjørelsen. Det må klages innen en frist på tre uker fra du mottok vedtaket. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til statsforvalteren, som avgjør om klagen skal tas til følge. 

___

Kontaktinformasjon

Kontaktavdeling

Avdeling:Tjenestekontoret
Telefon:75 10 10 00
Epost:post@vefsn.kommune.no
Postadresse:Postboks 560 8651 Mosjøen
Besøksadresse:Rådhuset 8657 Mosjøen

Andre opplysninger

Oppdatert:2023-03-01 11:10