Foto © Aleksander Nordaas

Gjeldsrådgivning

Generelt om tjenesten

Alternativt navn

Økonomisk rådgivning

Beskrivelse

Har du gjeld og får vanskeligheter med å betale den, eller har problemer med å disponere pengene slik at de strekker til, er det viktig å søke hjelp i tide. Hensikten med økonomisk rådgivning og gjeldsrådgivning er å hjelpe deg slik at du blir i stand til å styre økonomien din selv.

Rådgivningen vil variere avhengig av hvilke behov du har. Det kan for eksempel være hjelp til å disponere pengene, slik at du ikke får betalingsvanskeligheter, som igjen kan føre til sosiale problemer.

Målgruppe

Du kan søke om økonomisk rådgivning dersom du

  • opplever en situasjon preget av mangel på økonomiske ressurser i forhold til å dekke nødvendige behov
  • får vanskeligheter med å betale regningene dine
  • får problemer med å betale tilbake gjelden din

Du kan også få økonomisk rådgivning i forbindelse med søknad om økonomisk stønad til livsopphold (sosialhjelp).

Pris for tjenesten

Økonomisk rådgivning er gratis. Det vil gjøre det enklere å få oversikt over situasjonen din dersom du før møtet går gjennom listen nedenfor og skaffer relevant dokumentasjon/vedlegg.

Relevante vedlegg til søknaden kan være:

¦Utskrift av siste ligning

¦Saldo på alle konti
¦Kopi av husleie- eller fremleiekontrakt for dokumentasjon av boutgifter
¦Lønnsinntekter og trygdeytelser de siste tre månedene
¦Dokumentasjon på eventuell bostøtte
¦Opplysninger om lån, kredittgjeld osv.
¦Kvittering for betalt husleie og strøm
¦Utgifter i til lege, fysioterapi, kiropraktor, tannlege osv.
¦Utgifter til barnehage, SFO eller annen barnepass
¦Utgifter til forsikring
¦Opplysninger om innskudd i spareordninger
Hvis du har fått tilsendt såkalt begjæring om utlegg, tar du med denne. Det samme gjelder hvis du har fått innkalling til forliksrådet.

aaa

Dette er en lovpålagt tjeneste. Se:

Gjeldsordningsloven § 1-5 Kommunens plikt til å bistå personer med alvorlige gjeldsproblemer
Lov om sosiale tjenester i NAV § 17 Opplysning, råd og veiledning

Lover

Forvaltningsloven
Gjeldsordningsloven
Sosialtjenesteloven

Forskrifter

Forskrift om livsoppholdssatser

Forskrifter

Gjeldsordningsloven - veiledende livsoppholdssatser

___

Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

For at du skal få best mulig hjelp fra rådgiveren, er det viktig at rådgiveren får nok informasjon til å danne seg et korrekt og helhetlig bilde av økonomien din. Slike opplysninger kan være

  • Siste skatteoppgjør
  • Saldo på alle konti
  • Kopi av husleie- eller fremleiekontrakt for dokumentasjon av boutgifter
  • Lønnsinntekter og trygdeytelser de siste tre månedene
  • Dokumentasjon på eventuell bostøtte
  • Opplysninger om lån, kredittgjeld osv.
  • Kvittering for betalt husleie og strøm
  • Utgifter i til lege, fysioterapeut, kiropraktor, tannlege osv.
  • Utgifter til barnehage, SFO eller annen barnepass
  • Utgifter til forsikring
  • Opplysninger om innskudd i spareordninger

Ta kontakt med NAV Mosjøen for å avtale møte.

NAV-kontoret kan hjelpe deg å sette opp et budsjett for å finne ut om du har nok inntekter til å dekke utgiftene. Dersom utgiftene viser seg å være større enn inntektene, vil du få råd om hva du kan og bør gjøre for å balansere dette. Du kan for eksempel få hjelp til:

  • Å lage en oversikt over den økonomiske situasjonen din
  • Å sette opp et husholdningsbudsjett
  • Å finne ut hvordan du kan få mindre utgifter (unngå økonomiske feilprioriteringer)
  • Gjøre avtaler med dem du skylder penger
  • Skrive søknad om utsettelse av betaling
  • Få opplysninger om rettigheter og plikter
  • Dersom du har mye gjeld det er umulig å betjene får hjelp til å søke gjeldsordning
  • Hjelp i kontakt med og oppfølging av aktuelle kreditorer
  • Kontakt med namsmannen

Hjelpen forutsetter samarbeid. Som søker må du legge frem de opplysningene kommunen trenger.

Kommunen har plikt til å henvise til og formidle kontakt med rette instans når de selv ikke har kompetanse og er fullt orientert om den hjelpen du kan få.

Har du økonomiske problemer?

Ring 800GJELD (80045353) - økonomirådstelefonen i NAV.

Skjema

Saksbehandling

Økonomisk rådgivning og gjeldsrådgivning forutsetter samarbeid mellom søker og rådgiver i kommunen/NAV-veileder. Følgende fremgangsmåte er vanlig:

  • Kartlegging av livssituasjonen din, med oversikt over inntekter i form av et budsjettoppsett
  • Vurdering av evnen til å betjene den økonomiske situasjonen
  • Forslag til tiltak og løsninger på grunnlag av de vurderinger som er gjort og etter avtale med den det gjelder
___

Kontaktinformasjon

Kontaktavdeling

Avdeling:Nav Mosjøen
Telefon:815 81 018
Epost:nav.kundesenter.nordland@nav.no
Postadresse:c/o Vefsn kommune Postboks 560 8651 MOSJØEN
Besøksadresse:C.M. Havigs gate 45 8656 MOSJØEN

Andre opplysninger

Oppdatert:2016-01-08 09:07
Web levert av CustomPublish AS